برگزاری بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن روسیه-راهبرد معاصر

برگزاری بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن روسیه

رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی از برگزاری «بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن روسیه» توسط نیروی دریایی این کشور خبر داد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 10
کد خبر: ۲۵۶۹۵۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه عصر امروز اعلام کرد که روسیه بزرگترین رزمایش دریایی در تاریخ مدرن خود را آغاز کرده است.

رزمایش «اوشِن۲۰۲۴» از روز سه‌شنبه آغاز شده و انتظار می‌رود به طور همزمان در اقیانوس آرام و منجمد شمالی و همچنین دریای مدیترانه، خزر و بالتیک برگزار شود.

طبق گزارش شبکه روسی «راشا تودی» پوتین هنگام پیوستن به افتتاحیه رزمایش از طریق تماس تصویری به نیرو‌های خود گفت که هدف از این رزمایش ارزیابی آمادگی رزمی نیروی دریایی و نیروی هوایی روسیه و همچنین بررسی قابلیت همکاری آنها با یکدیگر است. این رزمایش بیش از ۴۰۰ ناو جنگی و زیردریایی و همچنین شناور‌های کمکی، حدود ۱۲۰ هواپیما و بیش از ۹۰ هزار پرسنل را شامل می‌شود.

پوتین در نشستی که با حضور «آندری بلوسف»، وزیر دفاع روسیه برگزار شد، گفت: «این رزمایش عملیات‌های پیچیده همچون شلیک‌های شبیه‌سازی شده تسلیحات با دقت بالا را شامل می‌شود.»

رئیس جمهور روسیه گفت که این رزمایش از تجربیاتی استفاده می‌کند که سربازان روسیه در جریان درگیری بین مسکو و کی‌یف به دست آورده بودند.

وزارت دفاع روسیه ویدئو‌های متعددی از رزمایش اوشِن۲۰۲۴ منتشر کرده است. در این کلیپ‌ها موشک‌های کروز «Oniks» و «Uran» از سامانه‌های موشکی سیار «Bastion» و «Bal» پرتاب می‌شوند. موشک‌های مافوق صوت Oniks قادرند اهدافی را در فاصله ۸۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند و تقریباً سه برابر سرعت صوت حرکت کنند.

ارتش چین نیز در رزمایش روسیه شرکت می‌کند. دریاسالار «الکساندر مویسیِف»، فرمانده نیروی دریایی ارتش روسیه گفت: «چهار شناور و ۱۵ هواپیمای ارتش آزادیبخش خلق چین نیز به رزمایش پیوسته‌اند.»

به گفته پوتین، نمایندگان ۱۵ کشور دیگر نیز به عنوان ناظر به این رزمایش دعوت شده بودند.

رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو قصد دارد «توجه ویژه‌ای به تقویت همکاری نظامی با کشور‌های دوست داشته باشد.» او افزود که چنین همکاری‌هایی «در پس زمینه تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.»

پوتین هشدار داد که واشنگتن «در تلاش برای حفظ سلطه نظامی و سیاسی جهانی خود به هر قیمتی است.»

او گفت: «ایالات متحده درحال استفاده از اوکراین برای تحمیل شکست راهبردی به مسکو است، اما آمریکا و کشور‌های نیابتی آن نیز به بهانه محافظت از خود در برابر روسیه و چین، حضور نظامی در اروپا، قطب شمال و اقیانوس آرام ایجاد کرده‌اند.»

به گفته رئیس جمهور روسیه، واشنگتن و متحدانش آشکارا در مورد برنامه‌های خود برای استقرار موشک‌های کوتاه و میان برد در جزایر غرب اقیانوس آرام و برخی از کشور‌های واقع در منطقه صحبت می‌کنند.

در همین راستا، پوتین هشدار داد: «آمریکا با اقدامات تهاجمی خود به دنبال کسب مزیت نظامی قابل توجهی است و در نتیجه ساختار امنیتی موجود و توازن قدرت را در هم می‌شکند.»

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه «روسیه باید برای هر سناریوی احتمالی آماده باشد»، افزود: «نیرو‌های مسلح باید امنیت قابل اعتمادی را هم برای حاکمیت روسیه و هم برای منافع ملی آن فراهم کنند.» / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار